خانه تاریخی کیانپور ( گیلانیان ) مربوط به دوره قاجاره و در اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، خیابان پشت بارو(۱۴)، کوچه شهید بحرینیان، بن بست گل داوودی واقع شده . این اثر در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۹ با شماره ثبت ۲۹۴۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

مالکیت این بنای تاریخی که بالغ بر یکصد و بیست سال قدمت داره، از ابتدای ساخت آن تا سال ۱۳۷۸ شمسی دراختیار خاندان گیلانیان بوده. این خانه در سالهای ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۵ شمسی و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با دستور مالک آن، حاج آقاحسن گیلانیان و توسط استاد میرزا رضا معمار بنا شد، و پس ازمرگ حاج آقا حسن گیلانیان به یکی از فرزندانش بنام محمد علی گیلانیان می رسه.

حاج محمد علی گیلانیان که یکی از تجار بنام و از بازاریان سرشناس دراصفهان بود، همراه خانواده خود در این خانه زندگی می کنن. حاج محمد گیلانیان هم به عنوان آخرین ساکن و مالک موروثی این بنای تاریخی تا سال ۱۳۷۸ شمسی، در این خانه سکونت داشتند. با فوت حاج محمد گیلانیان درسال١٣٧٠شمسی، فرزندان آن مرحوم جهت حفظ این بنای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار اقدام به تخلیه آن نموده وجهت مرمت و بازسازی این عمارت رو واگذار کردند. اما تا سالها این تصمیم اجرا نشد واین خانه تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط جوی وآب وهوایی خسارات جبران ناپذیری دید. ودر آخر، این خانه تاریخی که خاندان گیلانیان قریب به یکصد و بیست سال در آن سکونت داشتن، در سال ۱۳۸۳ شمسی توسط جناب آقای هوشنگ کیانپور خریداری شد و مورد مرمت و تعمیر و بازسازی قرار گرفت. این خانه تاریخی زیر نظر کارشناسان مجرب و کادر علمی با توجه به اصول و قوانین بین المللی، مرمت و باز زنده سازی شده و در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ با کاربری هتل سنتی در شهر اصفهان افتتاح شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود / ثبت نام
هیچ محصولی موجود نیست
X