قصر باغچه جوق ماکو Kakh e baghcheh joogh- eghbal ol saltane در شمال آذربایجان غربی توسط اقبال السلطنه ماکویی از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار در سال 1271 هجری شمسی بنا و با تبدیل شدن به کاخ موزه همه ساله گردشگران زیادی را جذب خود می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کاخ موزه باغچه جوق، باشکوه ترین بنای تاریخی احداث شده در شهر ماکو و یادگار دوران قاجار با ۱۲۰ سال قدمت در شمال غربی‌ترین نقطه کشور و نزدیکی مرز بازرگان در روستای باغچه جوق قرار گرفته، این مجموعه اعیانی باشکوه با زیربنای 2 هزار و 500 متر مربع در داخل باغ بزرگی که دارای انواع درختان میوه و درختان زینتی و چشمه آب جاری است، واقع شده است.

خانواده سردار ماکویی تا سال 1353 در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به منظور بازدید عموم افتتاح شد، این کاخ موزه در سال 1366 در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

قصر تاریخی باغچه جوق که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قراردارد، معماری کاخ تلفیقی است از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه اواخر سده 19 است، ساختمانی مرکزی و اصلی دو طبقه قصر با دو پیش آمدگی قرینه با سقف شیروانی و طراحی های گچی بشکل نرده های خراطی شده در اطراف بام . مهمترین قسمت از کاخ ، تالار مرتفع و کشیده و آینه کاری و گچبری شده حوضخانه است

تالاری مرتفع با آینه کاری و گچبری منحصر به فرد در قسمت اصلی کاخ

تمام واحدهای معماری بر محور این تالار احداث شده و از نظر بکارگیری مصالح ، سیستم آرایش و نوع درب چوبی و سنتی آن همچنین پنجره های گره چینی ارسی با قواره بری شیشه های رنگی آن دارای اسلوب خاص خود است که علاوه بر ویژگیهای معماری ایرانی تاثیر و نفوذ شیوه معماری فرنگی، بخصوص هنر ساختمانی روسیه " اواخر قرن 19 م " در آن مشهود است، گچبری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام شد، در بالای عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است.

ارسی درب های چوبی و سنتی آن حس دلپذیر و آرامش بخشی از وجود طبیعت را در بیننده ایجادمیکند

تالاری مرتفع با آینه کاری و گچبری منحصر به فرد در قسمت اصلی کاخ تمام واحدهای معماری بر محور این تالار احداث شده و از نظر بکارگیری مصالح ، سیستم آرایش و نوع درب چوبی و سنتی آن همچنین پنجره های گره چینی ارسی با قواره بری شیشه های رنگی آن دارای اسلوب خاص خود است که علاوه بر ویژگیهای معماری ایرانی تاثیر و نفوذ شیوه معماری فرنگی، بخصوص هنر ساختمانی روسیه " اواخر قرن 19 م " در آن مشهود است، گچبری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام شد، در بالای عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است. ارسی درب های چوبی و سنتی آن حس دلپذیر و آرامش بخشی از وجود طبیعت را در بیننده ایجادمیکند

نقاشی های خوش رنگ و لعاب در سالنها و اتاقهای قصر

نقاشی‌های خوش رنگ و لعابی از همه دیدنی بوده و در گوشه به گوشه سالن ها و اتاق‌ها به چشم می خورد که هر کدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران کشیده شده‌اند، بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریبا منظم و محصور است. این محوطه توسط نرده‌های چدنی زیبایی از سایر بخش‌های باغ جدا شده که تقریبا نقشی همچون اندرونی ایفا می‌کند.

نمای خارجی بنا با مجسمه‌های گچی در سردرها و نرده‌های گچی لبه بام زینت داده شده، ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ با سنگ‌های صیقلی و تراش خورده ساخته شده و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی‌های باغچه جوق محسوب می شود.

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

کاخ موزه باغچه جوق،قصراقبال السلطنه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود / ثبت نام
هیچ محصولی موجود نیست
X